Członkowie Pracowni Badań nad Podręcznikami Historii działającej w Instytucie Śląskim wspólnie z Niepublicznym Liceum Ogólnokształcącym w Głuchołazach zorganizowali w dniu 10 kwietnia 2025 r. sesję popularnonaukową „Powiedz mi, co czytasz, a powiem ci, kim jesteś, czyli o pożytku z lektury szkolnych podręczników historii”.

Spotkanie odbyło się w auli NLO nr w Głuchołazach, uczestniczyła w nim młodzież tamtejszego liceum. Sesję otworzyła Kornelia Bezkorowajna, nauczycielka języka polskiego.

W ramach wystąpień o Wojciechu Korfantym, Wincentym Witosie i roku 1989 w działaniach Instytutu Śląskiego opowiedziała Leokadia Drożdż. Następnie profesor Marek Białokur przedstawił młodzieży zagadnienie: Dlaczego warto pamiętać o nieprzeciętnych ludziach i przełomowych wydarzeniach? Swoje wystąpienie oparł na ludziach i wydarzeniach związanych z Głuchołazami. Zaprezentował również projekt „O!Polskie spotkania z muzą Klio”, realizowany przez Instytut Historii UO.

Kolejno, dr Agnieszka Misiurska przedstawiła postacie Wincentego Witosa i Wojciecha Korfantego w prasie brytyjskiej i francuskiej. Opowiedziała również o różnicach i podobieństwach oraz o ciekawostkach z życia obu polityków.

Następnie dr Dariusz Gołębiowski zaprezentował na przykładzie serialu Stanisława Barei „Alternatywy 4” absurdy życia codziennego PRL-u. Fragmentami z omawianego filmu zobrazował z jakimi problemami na co dzień borykali się mieszkańcy naszego kraju.

Natomiast dr Karolina Biedka przedstawiła w skrócie życiorysy Wojciecha Korfantego i Wincentego Witosa, a następnie przeprowadziła quiz, podczas którego uczniowie mogli wykazać się tym, co zapamiętali z przeprowadzonej sesji popularnonaukowej.

Najbardziej zaangażowane osoby nagrodziliśmy naszymi publikacjami. Komplet książek wydanych w ramach Pracowni Badań nad Podręcznikami Historii otrzymali również pan Jarosław Dutka i pani Iwona Jakóbczyk – dyrektor szkoły.

Po wystąpieniach odbyło się spotkanie z nauczycielami, podczas którego mówiono o problemach we współczesnej edukacji i jak sobie z nimi radzić.

Sesja popularnonaukowa „Powiedz mi, co czytasz, a powiem ci, kim jesteś, czyli o pożytku z lektury szkolnych podręczników historii” była połączona z promocją publikacji realizowanych w Pracowni Badań nad Podręcznikami Historii: Rok Wojciecha Korfantego. Historia–Polityka–Edukacja; Rok Wincentego Witosa. Historia–Polityka–Edukacja oraz 1989. Rok przełomu. Historia–Polityka–Edukacja.

Publikacje te można nabyć w Instytucie Śląskim lub zamówić na stronie Wydawnictwa IŚ:

Gospodarzem spotkania było Niepubliczne Liceum Ogólnokształcące w Głuchołazach – Szkoła Partnerska Instytutu Śląskiego.

 

Przygotowała: Leokadia Drożdż; fot. Kornelia Bezkorowajna, Karolina Biedka, Leokadia Drożdż.