A jednak kolej! T. 3: Wojenne i powojenne przemiany w transporcie szynowym (1944–1956)
44,00 zł
Red. nauk. Tomasz Przerwa, Dawid Keller, Bartosz Kruk
ISBN 978-83-66292-11-6
Oprawa twarda
Liczba stron 304
Wydawca: GAJT Wydawnictwo 1991 s.c.
Współpraca:
- Instytut Pamięci Narodowej – Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, oddział we Wrocławiu
- Instytut Śląski
Opis
Kolejny tom serii zawiera artykuły w większości poświęcone odbudowie ze zniszczeń wojennych kolei na tzw. Ziemiach Odzyskanych – z jednym wyjątkiem dotyczącym węzła lubelskiego. Jednak pierwsze dwa dotyczą jeszcze czasów wojennych i bardzo mało znanych epizodów dotyczących funkcjonowania wrocławskiej Reichsbahndirektion i tramwajów we Wrocławiu w warunkach końca wojny i oblężenia miasta. Pozostałe skupiają się na problematyce odbudowy sieci kolejowej, przemianach strukturalnych, własnościowych, a także styku pomiędzy PKP a poruszającymi się zarówno po polskich torach, jak i specjalnie przebudowanych liniach szerokotorowych transportach sowieckich. Warto także zwrócić uwagę na artykuł poświęcony często zapominanemu wkładowi UNRRA w odbudowę kolejowej, powojennej Polski.
Informacje dodatkowe
Rok wydania |
---|
Projekt
Szukaj książek
Tego dnia w roku…
- 1912 – w Zabrzu otwarto pierwsze kino na Górnym Śląsku (Kino Lichtspielhaus, po 1945 r. Wolność, obecnie Roma)
- 1936 – Ministerstwo Oświaty Rzeszy zakazało używania w szkołach polskich w Niemczech śpiewnika wydanego przez Związek Polskich Towarzystw Szkolnych w Niemczech
- 1985 – w KWK „Wałbrzych” w wyniku wybuchu metanu i pyłu węglowego zginęło 18 osób