W dniu 17 listopada 2020 r. odbył się online I Opolski Turniej Debat Oksfordzkich, zrealizowany we współpracy z Wyższą Szkołą Bankową w Opolu. Debaty oksfordzkie realizowane są w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2022, w ramach projektu “Ślązacy dla Niepodległej. Już plebiscyt tu nadchodzi”.
W turnieju wzięło udział 8 drużyn z 6 szkół województwa opolskiego. Drużyny reprezentowały następujące szkoły:
– II Liceum Ogólnokształcące im. M. Kopernika w Kędzierzynie-Koźlu (2 drużyny)
– Publiczne Liceum Ogólnokształcące nr I w Opolu
– Niepubliczne Liceum Ogólnokształcące w Głuchołazach (2 drużyny)
– Zespół Szkół Ogólnokształcących im. A. Mickiewicza w Kluczborku
– Zespół Szkół Ogólnokształcących Społecznego Towarzystwa Oświatowego w Kluczborku
– I Liceum Ogólnokształcące im. J. Iwaszkiewicza w Namysłowie.
Wcześniej zarówno nauczyciele jak i uczniowie zostali przeszkoleni przez trenerów zajmujących się debatami.
Debatowano m.in. o znaczeniu Śląska dla gospodarczego rozwoju II Rzeczpospolitej, roli gen. Henriego Le Ronda w powstaniach śląskich, czy też ogólnopolskiej roli Wojciecha Korfantego.
Zwyciężyła drużyna z II Liceum Ogólnokształcącego im. M. Kopernika w Kędzierzynie-Koźlu w składzie: Zuzanna Rajtar, Jakub Wieczorek, Konrad Wandrasz, Mateusz Namyślak, Jan Mrozek. Opiekunem drużyny była Marzanna Gądek-Radwanowska.
Drugie miejsce zajęła drużyna z Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. A. Mickiewicza w Kluczborku w składzie: Martyna Soboń, Maksymilian Kotek, Andrzej Grzesiak, Agnieszka Sytniewska i Olga Markiewicz. Opiekunem grupy był Piotr Ostrowski.
Na trzecim miejscu uplasowała się kolejna drużyna z II Liceum Ogólnokształcącego im. M. Kopernika w Kędzierzynie-Koźlu w składzie: Zofia Pogorzała, Piotr Kaszubski, Adam Wróbel, Oliwier Basczyk, Daniel Ważowski. Jej opiekunem była również Marzanna Gądek-Radwanowska.
Najlepszym Mówcą okazał się Jakub Wieczorek z II Liceum Ogólnokształcącego im. M. Kopernika w Kędzierzynie-Koźlu.
W Opolskim Turnieju Debat Oksfordzkich wzięło udział 50 uczniów z sześciu szkół średnich. Oceniało je znakomite jury, w skład którego wchodzili znawcy debat oksfordzkich z całej Polski. W sumie w turnieju wzięło udział 75 osób, a zapis debaty finałowej na Facebooku Instytutu Śląskiego ma już 1500 odbiorców.
Uczniowie w ramach tej debaty mieli okazję rozprawiać na różne tematy, co przyczyniło się do wzbogacenia ich zdolności retorycznych. Sztuka prowadzenia dyskusji, prezentowania argumentów, swobodnego wypowiadania się i przekonywania przeciwnika do swoich racji to zasadnicze cele debat.
Jarosław Dutka opiekun debiutanckich grup z Niepublicznego Liceum Ogólnokształcącego w Głuchołazach, po turnieju, dziękując za możliwość udziału w Opolskim Turnieju Debat Oksfordzkich, napisał m.in.: Uczniowie podkreślają, że zyskali ogromne doświadczenie i zapał do dalszego debatowania. Wszyscy są z młodszych klas i niecierpliwie już czekają na kolejną edycję, bo debaty wiele ich nauczyły i „podrażniły” pozytywnie ich ambicje.
Serdecznie zapraszamy również w przyszłym roku.
Zapis transmisji z debaty finałowej dostępny jest na stronie facebook’owej Instytutu, zaś nagrania debaty finałowej oraz debaty o trzecie miejsce dostępne na kanale YouTube Instytutu Śląskiego.
Zrealizowano we współpracy z Wyższą Szkołą Bankową w Opolu.
Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022, w ramach projektu “Ślązacy dla Niepodległej. Już plebiscyt tu nadchodzi”.