W dniach 26–28 marca br. na Wydziale Filozoficzno-Przyrodniczym Uniwersytetu Śląskiego w Opawie odbyła się III Międzynarodowa Konferencja Naukowa Dydaktyków Historii „Česko-polsko-slovenská spolupráce v oblasti dějepisu a občanské výchovy / Współpraca czesko-polsko-słowacka w zakresie edukacji historycznej i obywatelskiej”. Wzięli w niej udział członkowie Zespołu Dydaktycznego działającego w ramach Polsko-Czeskiego Towarzystwa Naukowego oraz zaproszeni goście. Referaty przestawili:
– Prof. Maciej Fic (Uniwersytet Śląski w Katowicach), „Na rozdrożu”. Pomysły dotyczące edukacji historycznej w polskiej szkole od 2025 roku;
– Mgr. et Mgr. Marie Fritzová, Ph.D. (Západočeská univerzita), Kurikulární vzdělávání v ČR v proměnách času – historický exkurz do vývoje Rámcových vzdělávací programů pro základní vzdělávání a současnost – proměny, výzvy, úskalí;
– Doc. PaedDr. Naděžda Morávková, Ph.D. (Západočeská univerzita), K reflexi tvorby Kompetenčních rámců absolventů učitelstcí dějepisu a jejich implementaci do studijních programu pedagogických fakult v České republice;
– Prof. Marek Białokur (Uniwersytet Opolski, Instytut Śląski), Czy szkolne podręczniki historii i edukacji obywatelskiej mogą jeszcze zaciekawić uczniów? Wyzwania w obliczu współczesnych reform i percepcji młodzieży;
– Mgr Leokadia Drożdż (Instytut Śląski), Konkursy historyczne i ich wpływ na kształtowanie podstaw młodzieży i studentów; – Prof. Danuta Konieczka-Śliwińska (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu), Koncepcja edukacji historycznej w polskiej szkole w latach 2017–2025
– Prof. Martin Hetényi, PhD., doc. PhDr. R. Arpáš, PhD. a doc. PhDr., Adriana Kičková, PhD. (Univerzita Konštantína Filozofa, Nitra), (Ne)viditeľné ženy v dejepisných učebniciach na Slovensku a Čechách.
Podczas swoich wystąpień członkowie Pracowni Badań nad Podręcznikami Historii działającej w Instytucie Śląskim mówili rónwież o jej powstaniu i efektach prowadzonych badań. Pośród uczestników konferencji została przeprowadzona ankieta zatytuowana „O czym warto, należy, powinno się uczyć w czeskich, słowackich i polskich szkołach o naszych wzajemnych relacjach i nie tylko…”. Profesor Marek Białokur zajął się jej opracowaniem, przygotowane wyniki zaprezentował w dalszej części obrad.
W kolejnym dniu obrad Zespołu Dydaktycznego odbyła się dyskusja plenarna „Edukacja historyczna i obywatelska w Polsce, Czechach i na Słowacji – wyzwania i perspektywy / Historické a občanské vzdělávání v Polsku, České republice a na Slovensku – výzvy a perspektivy”, którą moderowały prof. Danuta Konieczka-Śliwińska i doc. Naděžda Morávková.
Rozmowy toczyły się również nad rekomendacją w sprawie Podstawy programowej, o której dyskutowano na poprzednim posiedzeniu zespołu w listopadzie 2024 r.
Omówiono również plan i terminy na następne spotkania Zespołu Dydaktycznego Polsko-Czeskiego Towarzystwa Naukowego w Opolu (Polska) i Nitrze (Słowacja).
Przygotowała: Leokadia Drożdż, fot. Marek Białokur, Leokadia Drożdż
Projekt
Szukaj książek
Tego dnia w roku…
- 1874 – w Bytomiu zmarł Józef Szafranek (ur. 18 lutego 1807 r. w Gościęcinie k. Koźla), ksiądz katolicki, działacz społeczny, polityczny, tłumacz, wydawca, deputowany do Pruskiego Zgromadzenia Konstytucyjnego i Pruskiego Zgromadzenia Narodowego, nazywany Śląskim Rejtanem, założyciel pierwszej żeńskiej szkoły zawodowej, inicjator powstania katolickiego gimnazjum w Bytomiu, twórca Stowarzyszenia Rodzin Chrześcijańskich, organizator pielgrzymek do Piekar i na Górę św. Anny
- 1895 – w Szarleju (obecnie część Piekar Śląskich) urodził się Stanisław Mastalerz (zm. 6 listopada 1959 r. w Katowicach), pułkownik Wojska Polskiego, powstaniec śląski, żołnierz Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie, miłośnik sportu, naczelnik Towarzystwa Gimnastycznego „Sokół” w Gliwicach, od 2008 r. w Piekarach Śląskich odbywa się Międzynarodowy Turniej Halowej Piłki Nożnej o Puchar im. Stanisława Mastalerza
- 1930 – w Gliwicach urodził się Horst Bienek (zm. 7 grudnia 1990 r. w Monachium), niemiecki pisarz, publicysta, tłumacz, reżyser filmowy
- 1935 – Gimnazjum Polskie w Bytomiu uzyskało prawa publiczne, przez co zrównane zostało w uprawnieniach z gimnazjami niemieckimi