W obliczu nadchodzących Świąt Wielkanocnych zapraszamy do odkrycia na nowo sztuki kroszonkarstwa.
Przedstawiciele Instytutu Śląskiego udali się przed Świętami Wielkiejnocy do Gogolina i do Kępy w gm. Łubniany, aby poznać bliżej sztukę kroszonkarską.
W Gogolinie, przez wielu nazywanym „stolicą śląskiego folkloru”, przed Gminnym Ośrodkiem Kultury, koło doskonale znanego pomnika Karolinki i Karlika zwraca uwagę olbrzymia 2-metrowa kroszonka. Władze gminy wkładają wiele energii w promocję lokalnego dziedzictwa, a jednym z nich są właśnie kroszonki.
W mieście upamiętnienie sztuki ludowej widać na każdym kroku. Nie bez powodu Gminny Ośrodek Kultury obrał sobie za patrona Jerzego Lipkę, twórcę ludowego, który przed kilkoma dekadami wyciągnął gogolińskie kroszonkarstwo z mroków niepamięci. W roku 2005 wydał książkę O jajku prawie wszystko, czyli o wielkim dziele sztuki na małej skorupce. Jerzego Lipkę doskonale pamięta Edeltrauda Krupop, która pierwszym konkursie kroszonkarskim wzięła udział już w 1979 roku i przez ponad 40 lat doszła do perfekcji. Dziś wyskrobanie jednego jajka, niezwykle bogatego w kwiatowe i geometryczne wzory, zajmuje jej 3 godziny. Pani Edeltrauda szkoli kolejne pokolenia, by to wyjątkowe dziedzictwo kulturowe wciąż było żywe.
– W latach 60. kroszonkarstwo na ziemi gogolińskiej wskrzesił znany twórca ludowy, nieżyjący już, Jerzy Lipka. Jeździł po sąsiednich sołectwach, zbierał wskazówki od mieszkających tam kobiet, które kontynuowały tradycje ludowe. Zwerbował je i tworzył konkursy ludowe w Gogolinie. Z czasem, ze względu na dużą liczbę uczestników, zaczęto organizować konkursy w kolejnych miejscowościach. Obecnie taki konkurs odbywa się w Muzeum Wsi Opolskiej – opowiadała Grażyna Czekała, twórczyni ludowa. Ona także zajmuje się kroszonkami od prawie pół dekady. – Pierwsze kroszonki nie były tak wypracowane artystycznie, jak teraz. Po latach wprawy osiąga się jednak inny poziom. To wielkie dzieło na małej skorupce.
Panie Edeltrauda i Grażyna, jako najbardziej doświadczone twórczynie, przekazują tradycje kolejnym pokoleniom, swoim dzieciom i wnukom. We wzornictwie kroszonkarskim od 6. roku życia szkoli się Magdalena Czekała. Po 14 latach doświadczeń, jej prace robią niesamowite wrażenie. Dziś to wielokrotna laureatka regionalnych konkursów kroszonkarskich. W spotkaniu w Gminnym Centrum Kultury w Gogolinie wzięły także udział najmłodsze adeptki sztuki kroszonkarskiej: Oliwa Wiencek i Jagoda Reinert, które dopiero zaczynają swoją przygodę z tradycją ludową.
Zapraszamy również do zapoznania się z nagraniem prezentującym tworzenie kroszonek przez panią Marię Piechotę z opolskiej Kępy. Czy kroszonki łatwiej robi się z jajek strusich czy… wróblich? Czy lepiej służą temu celowi wydmuszki, czy jaja gotowane? Pani Maria jako entuzjastka tradycji i obrzędowości na Śląsku Opolskim chętnie dzieli się z nami opowieścią o swojej kroszonkarskiej pasji, demonstrując jednocześnie własny styl oraz niepowtarzalne prace, z których jedną szczególną prezentujemy też w galerii poniżej, dzięki uprzejmości Muzeum Wsi Opolskiej.
Dzięki takim artystkom, jak Panie poznane w Gogolinie, można mieć pewność, że sztuka ludowa nie zaginie. Ich zaangażowanie i chęć przekazania wiedzy kolejnym pokoleniom robią ogromne wrażenie i zasługują na naszą wdzięczność.
Projekty
Szukaj książek
Tego dnia w roku…
- 1763 – na Śląsku władze pruskie wprowadziły ustawy germanizacyjne
- 1897 – w Rybniku rozpoczęto wydobycie w KWK „Chwałowice” (Donnersmarck-Grube)
- 1904 – w Świętochłowicach urodził się Józef Pukowiec (zm. 15 sierpnia 1942 r. w Katowicach), nauczyciel, komendant Tajnej Śląskiej Chorągwi Harcerzy, redaktor wydawnictw konspiracyjnych, współzałożyciel Organizacji Orła Białego, po aresztowaniu w sierpniu 1940 r. więziony w KL Auschwitz-Birkenau, zginął w katowickim więzieniu
- 2015 – zmarła Janina Sosnowska (ur. 8 września 1920 r. w Zebrzydowicach), choreograf, nauczycielka tańca klasycznego, instruktor tańca w Towarzystwie Śpiewaczym „Lutnia”, w Opolu prowadziła zajęcia w Zespole Tańca Klasycznego oraz w Studium Baletowym, a także w Wyższej Szkole Pedagogicznej, współpracowała z Teatrem Ziemi Opolskiej, instruktor ds. choreografii w Wojewódzkim Domu Kultury, wydawała „Poradnik Tańca” pismo skierowane do nauczycieli i uczniów zespołów artystycznych